středa 12. října 2011

Jak si udělat pořádek v notebooku nebo PC





Na tuto otázku by asi nejlépe odpověděl můj bratr, ten mě totiž skoro všechny triky, o kterých budu mluvit, naučil. Proto bych mu touto cestou také rád poděkoval. Chtěl bych se s vámi podělit o zkušenosti, které jsem se postupně učil řešit několik měsíců. Patřil jsem dříve totiž mezi tzv. „Plochaře“ – lidé, kteří vše automaticky ukládají na plochu.

První věc, kterou jsem řešil, bylo jak spojit klasické PC, notebook SONY VAIO VGN-P11Z a telefon HTC HD2. Nejdříve jsem vše přemisťoval přes SD kartu a micro SD adapter, ale to bylo nepohodlné. Nedávno jsem objevil užitečnou vychytávku zvanou Dropbox. Je to – jednoduše řečeno – úložný prostor na internetu, který se mi sám v počítači a notebooku synchronizuje. Ty nejdůležitější věci, co potřebuji, nahraju na něj a mám k nim přístup odkudkoli, kde je internet. Takže, odkudkoli. (Na stránkách mají super video.)

Druhá věc, co jsem řešil, byl zlozvyk ukládat všechny dokumenty, maily a data na plochu a pak pracně přesouvat složku po složce. Po chvíli člověk nic nenajde. Poradit si s ním mi pomohl jednoduchý program Total Commander. Pracuje se v něm velmi jednoduše a intuitivně.

Třetí věc, co když se mi něco pokazí a budu muset přeinstalovat software. Jednoduchým řešením je rozdělit disk na dvě části. Na disk C a disk D. Na disku C mám systém, instalace programů a soubory (pouze jako zástupce k otevření). Na disku D mám originální soubory a zálohované programy. Mnoho lidí znalých počítačů asi kroutí hlavou, ale zatím mi tento systém funguje. A kdyby přece jen něco, stejné dokumenty mám jak na počítači, tak na notebooku.

Čtvrtá věc, ta nejdůležitější. Jak si udělat pořádek v souborech na disku D. Jak je rozdělit tak, abych vše našel. Pro každého tato část bude asi trochu jiná, ale já je rozdělil následovně:

00 Organizační třídění a manuály – sem ukládám všechny postupy, manuály, záznamy třídění a seznamy.
01 Byznys  sem ukládám všechny své pracovní projekty, byznysy a pracovní věci.
02 Vize, cíle, vzdělávání – toto je složka pro můj osobní růst, cíle, vize, vzdělávací dokumenty nebo koníčky.
03 Tvorba stránek – tady mám uloženy podklady pro všechny internetové stránky, které jsem vytvořil.
04 Media – složka pro hudbu, filmy, fotky.
05 Programy a zálohy  sem ukládám nejdůležitější programy pro instalaci, zálohy všech mých mobilů.
06 Cizí složky – tato složka slouží pro odklad souborů od známých.

Tento systém nevznikl přes noc. Trochu času mi to zabralo, ale dnes jsem spokojený. Ještě musím říci, že když si stahuji nějaké soubory nebo maily, tak k tomu využívám speciální složku na disku C „Downloads“. Je to pro mě něco jako Inbox Zero z knihy Mit vše hotovo od Davida Allena.

Čísla na začátku jmen souborů jsou proto, abych v Total Commanderu zachoval pořadí, jelikož on automaticky soubory řadí podle abecedy.

Do každé složky si můžete podle libosti udělat několik podsložek, osobně se držím pravidla maximálně tři do hloubky. Jinak pro vás budou soubory hůře dostupné a systém bude méně efektivní.

Možná vás překvapí složka s názvem 00 Organizační třídění a manuály. Přišel jsem na to, že se mi lépe pracuje, když si klidně ve Wordu udělám schéma toho, jak budou složky vypadat a jak je budu mít rozdělené. Pomáhá mi to v celkovém přehledu a rozhledu, kde co mám. Tento systém používám i u jiných věcí (rozložení internetových stránek, psaní seminárních prací, efektivní složení vlastního diáře).

Rada závěrem. Tak jako u každého projektu či činnosti je dobré si předem svou představu načrtnout na papír. Popřemýšlet, jak chcete, aby to na konci vypadalo. Jak říká Steven Covey v 7 návycích „Začínat s myšlenkou na konec“. Pomohlo mi k tomu naučit se kreslit jednoduché Myšlenkové mapy.

Jak jste na tom s organizací svého notebooku nebo PC?

1 komentář:

  1. Jeden z nejužitečnějších článku, co jsem na toto téma četl. Mám neustálý problém něco najít. O projektech, které jsem nerozjel, z důvodu, že prostě někam v tom bordelu zapadly, ani nemluvě. Ano, napadlo mě účelové označování a třídění do složek, jenže někdy se dostanu k onomu neefektivnímu proklikávání deseti vrstvami. Ta hloubka 3 řádů je naprosto geniální. Tento článek bych se vůbec nebál vydat jako návod a přibalovat k nově zakoupeným počítačům, protože naučí člověka efektivně využívat počítač.

    OdpovědětVymazat