úterý 25. října 2011

Jak si udělat pořádek na pracovním stole





Možná to znáte i vy, pracovní stůl je natolik přeplněný papíry, dokumenty, složkami, hrníčky a ozdůbkami, že není vidět ani pracovní deska. Jak odpovídá Woody Allen na otázku, zda už našel ten psací stroj: „Ano, uklidil jsem si na stole a byl přesně tam, kde jsem ho před pěti lety nechal.“

To býval i můj případ, než jsem objevil systém tří košíků a pravidlo „Mít pracovní stůl vždy prázdný.“ I pro klid duše, menších stresů z nedodělané práce a tak, je to nejideálnější řešení. Zkuste systém tří košíků i vy. Vychází z podstaty života, všechno má svůj ZAČÁTEK – PRŮBĚH – KONEC.

Systém tří košíků
Nejvyšší koš představuje vstupní košík. Je určený pro všechny papíry, dokumenty, poštu a lejstra, která je potřeba vyřídit. Každou věc z košíku vezmu do ruky a hned vyřeším. V podstatě nejvyšší koš využívám na ukládání všeho, co mám vyřídit. Vždy si k tomu naplánuji určitý čas. Podobně jako se sběrnou schránkou z článku: Jak si udělat pořádek v emailech.

Využívám velmi často pravidlo „Zbytečné vyhodit.“ Buď do sběru nebo na spálení. Záleží na tom, jaké to jsou dokumenty.

Střední koš se nazývá pracovní košík, je určen pro všechny písemnosti, které musely být odloženy, které nemohou být vyřízené ihned při zpracovávání vstupního košíku. Čekám u nich na odpověď nebo k nim potřebuji ještě nějaké podklady a tak.

Nejníže je výstupní košík, který mi slouží k tomu, abych nemusel lítat k založení do šanonu s každým listem zvlášť. Ušetří to spoustu času. Listy zakládám najednou a po skončení práce musí výstupní košík zůstat vždy prázdný.

Všechny psací potřeby jsou ve stojánku. Ostatní potřebné věci v šuplících pod stolem. Jsou tedy kdykoli k dispozici. Čím méně věcí na stole je, tím se člověk cítí lépe. Jak se říká: „Čistota je půl zdraví.“

A jak jste na tom s pořádkem na pracovním stole vy?



Doplněná poznámka ze dne 26.10.2011 (viz komentář):
Leo Babauta: 3 Steps to a Permanently Clear Desk
Leo Babauta: 3 kroky k trvale uklizenému stolu

1 komentář:

  1. Dnes se mi do rukou dostala kniha Leo Babauta Zen a hotovo. Našel jsem zde odkaz na jeho blog, ve kterém také popisuje svůj postup k trvale uklizenému stolu:
    http://zenhabits.net/steps-to-permanently-clear-desk/
    má i českou obdobu blogu:
    http://zenhabits.cz/3-kroky-k-trvale-uklizenemu-stolu/

    OdpovědětVymazat