sobota 22. října 2011

Jak si udělat pořádek v bytě – analýza

Prvním krokem v systému „Jak si udělat pořádek…“ je analýza. Je potřeba popsat konkrétní stav, který v bytě je. Je potřeba si zodpovědět pár otázek:

    1. Co funguje?
    2. Co nefunguje?
    3. Které věci jsou pro vás nejdůležitější?
    4. Proč to chcete mít lépe zorganizované?
    5. Jaká je příčina problému?

Jak jsem postupoval já? Vzal jsem si papírový blok, tužku a začal jsem psát. Každý pokoj jsem vzal zvlášť, protože každý potřeboval jiný přístup.

Když jsem dával dohromady pokoj nebo obyvák. Nejdříve jsem si popsal body k otázce: „Co funguje?“
  •           když věci urovnávám hned
  •           když každá věc má své určené místo
  •           když si ujasním, co chci v pokoji mít a co ne
  •           když mám na věci systém
  •           když se s ostatními domluvím, aby se pokud možno přizpůsobili

Na otázku: „Co nefunguje?“ jsem do bloku napsal:
  •          moje občasná lenost
  •           když dělám více věcí naráz
  •           když si nevyjasním, co chci v pokoji mít a co ne
  •           když si v diáři nevyčlením čas, kdy budu udržovat pořádek
  •           když propadnu nedůslednosti

Nejvíce mě potrápila otázka: „Které věci jsou pro vás nejdůležitější?“ Musel jsem o nich přemýšlet trochu déle. Když člověk není zvyklí se takto ptát, těžko se mu odpovídá. Ale alespoň jsem si díky tomu v tom udělal jasno.
  •          chci najít vždy všechno, co potřebuji, a to hned
  •          chci mít jen ty nejpodstatnější věci, zbytek pryč
  •           chci nezakopávat o nepořádek (výsledek mé nedůslednosti)
  •           žít v účelných a jednoduchých prostorách
  •           mít pořádek, vždy mě fascinovali pořádní lidé (najít si vzor)

Na čtvrtou otázku: „Proč to chcete mít lépe zorganizované?“ se mi odpovídalo snadno. Už dlouho jsem trpěl tím, že jsem nebyl se stavem věcí spokojený.
  •           ušetřím tím čas na důležitější věci
  •           vždy najdu to, co potřebuji
  •           ať přijde kdokoli, vždy bude pořádek
  •           ujasním si, co opravdu potřebuji a co nepotřebuji, toho se zbavím
  •           pro svůj vnitřní pocit, budu se pak lépe cítit 

Na pátou otázku: „Jaká je příčina problému?“ se mi také odpovídalo snadno.
  •           neměl jsem prozatím žádný návod, jak to udělat
  •           mám tu více věcí, než nutně potřebuji
  •           nedůslednost
  •           vždy jsem vycházel z vnějšku (jak to vypadá) a ne z vnitřku (co mi        opravdu sedí)
  •           teď už žádná – už vím jak na to


S listem v ruce, jsem se pustil do druhého bodu systému, který se jmenuje „Strategie (plán akce).“ O něm budu hovořit v dalším článku.
Zajímalo by mě, jak by vypadal váš list papíru? Zkuste si to. Uvidíte, že přitom přijdete na mnoho nových věcí a podnětů, jak si udělat pořádek v bytě.

Žádné komentáře:

Okomentovat