pondělí 14. listopadu 2011

Jak si udělat pořádek ve věcech






Poslední dobou jsem si častokrát pokládal otázku: "Co všechno okolo sebe opravdu potřebuji?" Opravdu potřebuji mít na poličkách různé "lapače prachu?" Opravdu potřebuji mít v době knihoven a knih v elektronické podobě tak velkou vlastní knihovnu (cca 1000 knih)? Opravdu potřebuji tolik věcí do kuchyně? Tolik věcí v pokoji? Tolik věcí v obýváku? Rozhlížím se okolo sebe a uvědomuji si, že spoustu věcí vůbec nevyužívám. Z mého úhlu pohledu pro mne vůbec nejsou funkční. Neplní svůj účel a jsou zbytečné. 

Podobné otázky mě trápily poslední dobou častěji a častěji. Mluvil jsem o tom s některými přáteli a při společných rozhovorech jsem si uvědomil, že nejsem jediný, kdo si takové otázky pokládá.

Můj mladší bratr mě odkázal na velmi zajímavý blog Tomáše Hajzlera, ve kterém si s Petrem Márou povídají na téma "Co potřebujeme?". Zaujala mě myšlenka, o které hovoří, že člověk by měl mít okolo sebe maximálně 100 věcí. Sto věcí, které opravdu potřebujeme, které jsou kvalitní a vydrží déle. 

"Člověk by měl mít okolo sebe maximálně 100 věcí."


Mimo jiné jsem si díky tomu vzpomněl, že jsem kdysi dávno viděl jednoduchý dokument "Příběh věcí", který popisuje koloběh výroby a používání věcí, ve kterém si člověk uvědomí, co všechno se děje a stane, než koncový výrobek přijde k vám. A co se děje potom, co věc doslouží a je "k ničemu".

Po tom, co jsem viděl a slyšel, jsem se rozhodl, že rozhodně změním svůj přístup. Jestli se na ty dvě krátká videa podíváte, napište mi, jak jste na tom vy? Máte okolo sebe také spoustu věcí, které nevyužíváte? Nebo jste obklopeni pouze funkčními věcmi? Zajímá mě, zda si také pokládáte podobné otázky.




Žádné komentáře:

Okomentovat